در زندگی شکلای جور واجور مختلفی از مواد غذایی وجود دارن که به نابودی هوش منجر می شه، در این مقاله به توضیح مواردی از اون می پردازیم.

 

هممون با اون دسته از مواد غذایی که باعث حملات قلبی، چاقی، سرطان و دیگر موارد ذکر نشده ای که تند و زننده هستن آشنا هستیم. اما در واقع خوراکیایی وجود دارن که خوردن اونا باعث نابودی هوش می شه.

 

این دسته از مواد غذایی شامل الکل، مواد غذایی کم ارزش، قندهای مصنوعی است که باعث مریضیای اشاره شده می شه.
پس، از پایهً چیزی که واسه باقی موندن در بدن بده که بخوبی در مغز ذخیره نشه.

 

گیج کننده س که در زندگی ما هیچ راه فراری از این مواد غذایی وجود نداره که در این لیست گفته شده.
اما یادتون باشه که واسه زندگی کردن به صورت سالم در حد میونه روی کلیدی هست.

اگه ما تعادل بین سالم و ناسالم بودن مواد غذایی رو مدیریت کنیم، شک نداشته باشین به ما اجازه داده می شه تا از خوش گذرانیای گاه به گاه، زیادتر از اندازه لذت بریم.

 

 

1. الکل
شک نداشته باشین واسه معروفیت الکل به عنوان قاتل مغزی خود متعجب نمی شیم.
ما معمولاً از نتیجه های داغون کننده و خراب کننده الکل بر کبد خود باخبر هستیم اما این در حالیه که الکل هم اینکه می تونه صدمات جدی به سلولای مغزی هم وارد کنه.

 

مشکلات جانبی شناخته شده از الکل شامل لغزشای حافظه و نبود تمرکز است. سوء مصرف دراز مدت الکل هم باعث مشکل در قوای شناختی می شه.

 

 

2. تنقلات
برگرها، سرخ کردنیا و چیزایی مثل اون ما رو دچار وسوسه می کنه اما خوردن این مواد غذایی باعث انباشته شدن چربیا می شه که این اعتیاد رو بوجود می آورد.

 

مصرف نامحدود تنقلات مانع تولید «دوپامین» می شه که ماده شیمیایی «شادی» در بدن ما هستش و نشونه هایی رو به وجود می آورد که با نوسان اخلاقی و افسردگی رابطه داره.

 

 

3. اجناس غذایی غنی از قند
قندای ذخیره شده که مسبب مشکلات عصبیه.
مصرف زیادتر از اندازه قند منتهی به کاهش تولید یه ماده شیمیایی در مغز می شه که به عنوان عامل نوروتروفیک جدا شده از مغز شناخته شده.

 

نبود این ماده باعث مشکل در یادگیری و هم اینکه نگهداشتن می شه. طبیعت اعتیاد آور شکر عواقب بلند یه مدت بهمراه داره طوریکه بر توانایی یادگیری اثر میذاره و مهارتای شناختی رو ضعیف کردن می کنه.

 

 

4. مواد غذایی سرخ شده
مواد غذایی سرخ شده، به سبک پخت جنوبی در جنوب شرقی آمریکا به عنوان «کمربند سکته مغزی» شناخته شده.

سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در مواد غذایی سرخ شده بر دیواره های شریان تامین خون به مغز رسوب می کنه؛ نبود خون رسانی کافی در آخر باعث سکته مغزی می شه.
پس، وقتی که در رژیم غذایی به طور منظم شامل مواد غذایی سرخ شده باشه، شما بیشتر با دردسر و مشکلات مواجه میشین.

 

 

5. وعده های غذایی منجمد شده
بیشتر افراد در زندگی خود به دلیل زمان کمی که دارن مجبور می شن که غذاهای خود رو فریز کنن.
مصرف مواد غذایی یخ زده، به طور منظم می تونه خطر دچار شدن به مریضی فراموشی رو زیاد کنه و هم اینکه به زوال عقل که تخریب سلولای مغزی در طول زمونه، منتهی شه.

 

 

6. اجناس غذایی شور
مواد غذایی شور درست مانند مواد قندی، می تونه اعتیاد آور باشه و با عواقب خطرناک همراه باشه.
سدیم در تغییرات فشار خون شناخته شده اما نکته اینجاس که می دونین که این ماده می تونه هم اینکه تواناییای تفکر ما رو دچار مشکل سازه؟
واسه هر چیزی پزشکان به ما پیشنهاد نمی کنن که مصرف نمک رو کم کنیم.
نمک، به عنوان یه ماده نگهدارنده در ترشیا استفاده می شه، پس از زیاده روی در خوردن اون دوری کنین.

 

 

7. پروتئینای فرآوری شده
پروتئینا و چربیا چیزایی که ما از دوران مدرسه اونا رو می شناسیم.
وقتی که پروتئینا فرآوری می شن و تبدیل به سوسیس، پپرونی و کالباس، می شن پروئتینا خطرناک می شن.
مواد نگهدارنده، مانند نیترات سدیم، وقتی که در فرآوری گوشت با پروتئینا ترکیب می شه بسیار سرطان زا می شن.

 

 

8. نیکوتین
نیکوتین وقتی که به اندازه بالا مصرف می شه به دلیل کاهش عرضه خون و اکسیژن به مغز به عنوان عامل سرطان شناخته می شه.

 

علاوه بر این، سفت شدن مویرگا و اثر بر کارکرد انتقال دهنده های عصبی و انتقال مواد شیمیایی در بدن از دیگر مشکلات اون هستش.

 

 

9. شیرین کننده های مصنوعی
خیلی از ما نسبت به این موضوع که شیرین کننده های مصنوعی در زندگی ما بدون آسیب هستن دارای تصور غلط هستیم.
به کار گیری شیرین کننده های مصنوعی در آخر به آسیبای مغزی می رسه.

 

 

10. چربیای ترانس
چربیای ترانس (trans fats) هنگام اضافه کردن هیدروژن به روغنای مایع گیاهی (عمل هیدروژنه کردن)، واسه بالابردن نقطه ذوب اونا (جامد کردن) جهت افزایش طول عمر و پایداری شون به وجود میان.

 

چربیای ترانس در روغنای شیرینی پزی، روغن نباتی جامد، مارگارینا، شیرینیا، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب زمینی سرخ کرده و بقیه غذاهایی که با روغنای هیدروژنه، پخته یا سرخ شدن، یافت می شن.

 

مصرف چربیای ترانس خطر دچار شدن به مریضی کرونر قلبی رو زیاد می کنه؛ درزمان یه دوره، ما رو با درد و رنج یه سکته مغزی حساس مواجه می سازه.

 

هم اینکه، مصرف این نوع چربی دلیل کم شدن حجم مغز می شه که در آخر به مریضی فراموشی می رسه.
منبع:farsnews.com