: 10 علتی که همیشه خسته هستین و چه کاری واسه اون باید انجام بدین

احساس خستگی دائم بسیار شایعه. در واقع حدود یه سوم از نوجوانان سالم، بزرگسالان و افراد سن بالا تر از احساس خواب آلودگی و خستگی رنج می برن. خستگی یکی از علائم مشترک درشرایط جور واجور و بیماریای جدیه، اما در بعضی موارد به وجود اومده به وسیله روش و سبک زندگی ساده س!.
حالا خوبیش اینه این عوامل رو میشه نابود کرد. این مقاله ۱۰دلیل بالقوه واسه اینکه به چه دلیل خسته هستین رو طبقه بندی کرده و پیشنهادایی جهت برگردوندن انرژی به شما ارائه میده.

۱. مصرف زیادتر از اندازه کربوهیدراتای تصفیه شده

مصرف کربوهیدراتای تصفیه شده می تونه منتهی به افزایش سطح قند خون ناپایدارشده که دلیل می شه احساس خستگی کنین. بجای اون مواد غذایی رو انتخاب کنین که تاثیر بسیار کمی بر قند خون داشته باشه.

۲. زندگی کردن به روش کم جنب و جوش

کم جنب و جوش بودن می تونه منتهی به بروز خستگی در افراد سالم و هم اینکه افراد گرفتار به سندرم خستگی طولانی یا دیگه بیماریا شه. فعال بودن به افزایش انرژی کمک می کنه.

۳. نداشتن خواب کافی

خواب کم یا کم یکی از شایع ترین دلایل خستگیه. دریافت چند ساعت خواب بدون معطلی، بدن و مغز رو شارژ می کنه و هم اینکه به شما اجازه میده در طول روز احساس پرانرژی بودن کنین.

۴. حسایتای غذایی

حساسیت غذایی می تونه دلیل بروز خستگی یا کاهش انرژی شه. دنبال کردن رژیم غذایی که در اون یه سری غذاها حذف می شن، ممکنه به شما کمک کنه دریابید به کدوم یکی از مواد غذایی حساسیت دارین.

۵. نبود خوردن و نداشتن کالری کافی

مصرف خیلی کم کالری، می تونه دلیل بروز احساس خستگی زیادتر از اندازه شه. کالریا بخشایی از انرژی هستن که در مواد غذایی یافته می شن. بدن شما از اونا جهت حرکت و فرایندهای سوخت مانند تنفس وحفظ دمای ثابت بدن استفاده می کنه. وقتی که شما کالری بسیار کمی میخورید، متابولیسم شما به خاطر صرفه جویی در انرژی کنه عمل می کنه که بیشتر دلیل خستگی می شه. بدن شما جهت انجام فعالیتای روزانه نیازمند دریافت دست کم کالریه. مصرف کم کالری، می تونه منتهی به خستگی و سخت برآورده کردن نیازای غذایی شه.

۶. خوابیدن در زمان ناجور

خوابیدن در زمان نامناسبی از روز، ریتم طبیعی بدن رو برهم ریخته و منتهی به خستگی می شه. تلاش کنین شبه ها بخوابین و ساعت بدن خود رو حفظ کنین.

۷. نبود دریافت پروتئین کافی

مصرف پروتئین کافی جهت بالا نگه داشتن متابولیسم بدن و جلوگیری از خستگی خیلی مهمه. در هر وعده، ازغذایی استفاده کنین که منبع خوبی واسه تامین پروتئین بدنتون باشه.

۸. آب رسانی کم

آب رسانی کافی به بدن جهت حفظ سطح انرژی خیلی مهمه. خیلی از عکس العملای بیوشیمیایی که در بدن اتفاق می افته، نتیجه کمبود آبیه که لازمه جانشین شه. خشکی وقتی اتفاق می افته که مایعات کافی جانشین آب از دست رفته در ادرار و مدفوع شه. تحقیقات بسیاری نشون دادن که حتی خشکی ملایم می تونه منتهی به کاهش سطح انرژی و هم اینکه کاهش توانایی تمرکز شه. تو یه مطالعه، وقتی که افراد روی تردمیل تمرین می کردن و یه درصد از حجم آب بدنشون رو از دست می دادن، خستگی بیشتری نسبت به آدمایی که همون تمرین رو وقتی که بدنشون خوب آب رسانی شده بود انجام می دادن، و احساس خستگی بیشتری می کردن. با اینکه ممکنه شنیده باشین که باید روزانه ۸ لیوان آب بخورین، اما این بستگی به وزن، سن، جنسیت و اندازه فعالیت بدنی شما داره.

۹. وابستگی به نوشیدنیای انرژی زا

نوشیدنیای انرژی زا شامل کافئین و دیگه ترکیبات هستن که می تونن انرژی شما رو به شکل موقت زیاد کنن اما بیشتر وقتا دلیل برگشت خستگی می شن.

۱۰. استرس زیادتر از اندازه

داشتن استرس زیاده از حد ممکنه دلیل خستگی و کاهش کیفیت زندگی شه. تمرین روشای کاهش استرس می تونه به بهتر شدن سطح انرژی کمک کنه.

کلام آخر

دلایل بسیاری واسه احساس خستگی همیشگی هست. درابتدا باید تلاش کنین به دنبال دلیل پزشکی خستگی تون باشین، چون خستگی بیشتر با مریضی ربط داره. با این حال، احساس خستگی زیادتر از اندازه ممکنه با چیزی که می خورید یا می خورین، اندازه فعالیت یا روشی که استرس خود رو کنترل می کنین در رابطه باشه. خبر خوب اینه که تغییر در روش زندگی ممکنه سطح انرژی و کیفیت کلی زندگی تون رو بهتر کنه.

نوین ترین اخبار بخش سلامت رو در ایران استایل دنبال کنین

سلامت – پزشکی – دکتر – مریضی – درمان – قرص – نشونه ها – عوامل

.

منبع : iranstyle.ir

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

  • مطالب در رابطه