10 دلیل مخفی چاقی

مراقب خورد و خوراکتان هستین اما بازم لاغر نمی شین؟ خودتون رو سرزنش نکنین. باید به دنبال دلایل پنهونی باشین که اجازه نمی دن لاغر شید. در این مقاله می بگیم که چه عوامل ناپیدایی تموم تلاشاتون رو بی نتیجه می ذارن و اجازه نمی دن که شما لاغر شید.

بیشتر از اندازه سالادخور شدین

اصلاً دچار اختلاف نشید. ما همیشه می بگیم که واسه لاغری و خوش اندامی سالادخور شید اما باید بدونین که مصرف بیشتر از اندازه سالاد هم می تونه یکی از عواملی باشه که نمی ذاره لاغر شید. می پرسین چیجوری؟ مطمئنا خوردن مثلاً سالاد کاهو بدون سس و چاشنی سخته. اگه سالادخور هستین و سالادتان رو هم با سس یا روغن زیتون و روغن کلزا می خورید باید کمی مراقب باشین. تکلیف سس که مشخصه. یه چاشنی پر از چربی که به تناسب اندام رحم نمی کنه. روغن زیتون و روغن کلزا با وجود به درد بخور بودن اگه به اندازه زیاد مصرف شه باعث چاقی می شن. اگه واسه لاغر شدن به سالادخوری روی آورده اید و می ببینن به هدفتون نمی رسید شاید دلیلش این باشه که حواستون به چاشنیای اون نیس و در مصرف اونا هم زیاده روی می کنین.

دلیل دوم نبود پروتئینا (موجود در تخم مرغ، ماهی یا گوشت) است که واسه تناسب اندام خوب نیس. در واقع نبود مصرف پروتئین باعث خستگی و از بین رفتن عضلات می شه. به خاطر همین بهتره به سالادهای سبزیجاتتان، پروتئین هم اضافه کرده و در مصرف چاشنیا زیاده روی نکنین.

 

مشکل تیروئیدی دارین

اگه تیروئیدتون کم کار باشه بدنتون کالری کمی می سوزوند. به خاطر همین هم چاق تر میشین یا اینکه اگه قصد لاغری داشته باشین به هدفتون نمی رسید. اگه دچار مشکلاتی مثل یبوست، حساسیت زیاد به سرما، فراموشی، مشکلات تمرکزی هستین بهتره تیروئیدتون رو بررسی کنین. به دکتر مراجعه کنین تا با یه آزمایش ساده مشخص شه تیروئیدتون کم کار شده یا خیر.

دیگه احساس سیری ایجاد نمی کنن و به خاطر همین هم جلوی پرخوری و اشتها

رو نمی گیرن. پیشنهاد می کنیم به جای آب میوه از خود میوه ها استفاده کنین

کم غذا می خورید

وقتی که به اندازه کافی غذا نخورین و گرسنه از سر سفره بلند شید احتمال اینکه در طول روز ریزه خواری کنین بیشتر می شه. یادتون باشه که کلید لاغری در گرسنگی کشیدن نیس. معمولاً آدمایی هم که عادت به ریزه خواری دارن به سراغ سوسیس، کالباس، پنیر، بیسکویتای شور یا شیرین، هله هوله ها و چیزای دیگه ای به جز اینا می رن. در آخر باید طوری صدای شکمشون رو بخوابونن. و این می شه که همیشه شکایت می کنن ما پرخوری هم نمی کنیم اما لاغر هم نمی شیم. چاره کارتون اینه که به اندازه ای که سیر میشین غذا بخورین. وقتی هم که ته دلتون ضعف میره میوه بخورین نه هر چیزی که دم دستتون میاد.

 

بعضی از داروها نمی گذارن لاغر شید

آدمایی که از افسردگی یا اضطراب یا مریضیای روحی روانی جدی رنج می برن و دارو می خورن معمولاً گرسنگی بیشتری احساس می کنن و به خاطر همین هم لاغری شون سخته. داروهایی که واسه فشارخون بالا و بعضی از مشکلات قلبی تجویز می شه هم باعث کاهش کالری سوزی شده و روند لاغری رو از جا در آورد می کنن. اگه از این داروها مصرف می کنین و قصد لاغر شدن هم دارین بهتره با پزشکتون مشورت کرده و داروهایتان رو تغییر بدین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سرخود و بدون نظر دکتر هیچ کدوم از داروهایتان رو قطع یا عوض نکنین.

ترس از سرخوردگی

هر چند رژیمای سخت در اول کار موثر و موثر هستن اما تموم محدودیتا و محرومیتایی که این رژیما اعمال می کنن فرد رو به ترس از شکست می کشونن. میل شدید به مصرف مواد غذایی ممنوعه خیلی زیاد می شه و به خاطر همین هم فرد رو سست می کنه. به خاطر همین هر چی رژیم سخت تر باشه میل شدید به مصرف مواد غذایی ممنوعه بیشتر شده و لاغری هم کمتر حاصل می شه. راه حل مناسب اینه که رژیمای ساده و متعادل تری انتخاب کنین که با تواناییا و سبک زندگی تون تناسب بیشتری داشته باشه. درسته که این روش ها خیلی زود به نتیجه نمی رسن اما در دراز مدت یافته های پایدارتر و بهتری دارن.

 

آب میوه زیادی مصرف می کنین

درسته که آب میوه ها پر از ویتامین هستن اما این نوشیدنیا خیلی رفیق تناسب اندام شما نیستن. به خاطر اینکه این آب میوه ها به اندازه نوشابه ها کالری دارن حتی اگه ادعا شه بدون قند اضافه کردن. دیگه احساس سیری ایجاد نمی کنن و به خاطر همین هم جلوی پرخوری و اشتها رو نمی گیرن. پیشنهاد می کنیم به جای آب میوه از خود میوه ها استفاده کنین چون احساس سیری طولانی تری ایجاد می کنن.

 

اهداف افراطی دارین

اگه اضافه وزن ندارین و یا اینکه سالهاست وزنتون ثابت بوده شایدً بدنتون همین وزن فعلی تون رو بیشتر تأیید می کنه و نمی خواد شما لاغرتر باشین. اگه بدنتون موافق کاهش چند کیلو نباشه لاغری هم به دست نمیاد. در این صورت بهتره کمی منطقی باشین و اهداف افراطی لاغری تون رو کنار بذارین. ببینین واقعاً کاهش چند کیلو شما رو خوشحال تر از این که هستین می کنه؟ بهتر نیس وزن فعلی تون رو قبول کنین؟ پیشنهاد می کنیم وزن ایده آل خود رو محاسبه کنین و اگه واقعاً احتیاجی به کاهش وزن ندارین خودتون رو واسه لاغرتر بودن عذاب ندین.

طرفدار نوشیدنیای رژیمی هستین

دوستی رو می شناسم که در رستوران شکلای جور واجور غذاهای پرکالری رو سفارش میده به نوشیدنی که می رسه دنبال شکلای جور واجور رژیمی اون هستش! باور بفرمایید این نوشیدنیای رژیمی رفیق تناسب اندام شما نیستن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مصرف بیشتر از دو لیوان نوشیدنی لایت یا همون رژیمی در طول روز باعث می شه که پانکراس انسولین بیشتری تولید کنه. این هورمون هم باعث ذخیره چربیا شده و سرعت سوخت و ساز اونا رو از جا در آورد می کنه. همه این نوشیدنیا رو کنار بذارین و به جاش آب رو دریابید.

 

خونه نشین یا پشت میزنشین شدین

وزن ما از تعادل بین غذاهایی که می خوریم و جنب و جوش بدنی مون حاصل می شه. اگه این تعادل به هم بخوره وزن هم تناسب خود رو از دست میده. اگه عادت دارین همیشه بخورین و انرژی دریافت کنین اما عوضش بدنتون فرصتی واسه سوزوندن این انرژی نداشته باشه چاق میشین. پیشنهاد می کنیم هر هفته دو تا سه مرتبه ورزش کنین. اگه باشگاه نمی رین روزانه دست کم یه ساعت پیاده روی کنین. بدون ورزش کردن به نتیجه دلخواهتون نمی رسین.

وقتی که به اندازه کافی غذا نخورین و گرسنه از سر سفره بلند شید احتمال

اینکه در طول روز ریزه خواری کنین بیشتر می شه

یائسه شدین

متأسفانه این یه واقعیته که یائسگی بیشتر باعث چاقی شده و کاهش وزن رو با مشکل روبه رو می کنه. خانوما دو سال قبل و دو سال بعد از یائسگی بی نظمیای هورمونی زیادی تجربه می کنن. همین مسئله هم باعث افزایش اشتها یا احتباس آب در بافتای بدن می شه و تناسب اندام رو دچار مشکل می کنه. پیشنهاد می کنیم صبور باشین. تلاش کنین وزنتون رو ثابت نگه داشته و بیشتر از این چاق نشید.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net