10 عمل که باعث جلوگیری از چاقی می شه

چاقی موضوعیه که در سراسر مناطق جور واجور جهان مخصوصا در آمریکا پیشرفته. هر دو مرد و زن رو روزانه تحت اثر قرار میده و خیلی از تلاشا واسه پیدا کردن راه هایی واسه جلوگیری از اون اتفاق میفته اما زنان کلا بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرن.

براساس گزارش گذشته که در سال 2017 به روز شده در سال 2017، اندازه چاقی بزرگسالان الان بیشتر از 35 درصد در پنج ایالت، 30 درصد در 25 ایالت و 25 درصد در 46 ایالت امریکا هستش. با کم شدن بیشتر، زنان در مقایسه با مردان 40٪ بیشتر از 35٪ چاقی دارن. با این وجود، زنان چاقی سخت تر دارن اما دیگه چاقی نباید بر ما غلبه کنه. زیادی روشای مختلفی هست که ما در زندگی روزمره مون ندیده می گیریم که در اون چاقی می تونه مانع از اون شه. این به این معنیه که با تغییر الگوهای غذا خوردن، فعالیت بدنی خود و یا مصرف ویتامینایی مانند پروبیوتیک در زنان واسه سلامت کلی، ممکن است.

علل چاقی

ژنتیک. یه بازیکن بزرگ در این نمایشه. افراد گرفتار به چاقی شایدً والدین چاق تر از آدمایی دارندکه چاق نیستن.
مهندسی مواد غذایی. نوشیدن بعضی از غذاهای فرآوری شده ارزون هستن تولید کنندگان مواد غذایی اطمینان حاصل می کنن که اونا رو به دلیل مقرون به صرفه بودن بخرین اما غذاهای فرآوری شده مثل یه منبع بزرگ واسه واسه شروع خیلی از چاقیا در افراد هستن.
اعتیاد به مواد غذایی. اعتیاد شناخته شده مانند کسائی که معتاد به الکل هستن. مردم کنترل روی رفتار خوردن و پر خوری رو از دست میدن
بازاریابی تهاجمی منتهی به صرف هزینه های فراوون و گمراه کردن مردم در مورد تغذیه مناسب می شه.
انسولین یه هورمون مهم رو تنظیم می کنه. خیلی از رژیمای غذایی آمریکا باعث ایجاد مقاومت به انسولین می شه چون مواد غذایی ناخواسته باعث می شه که انرژی در سلولای چربی ذخیره شه و به جای استفاده در دسترس باشه.
داروها و بقیه داروهای وابسته به دارویی می تونه باعث زیاد شدن وزن شه. مثلا داروهای دیابت و داروهای ضد افسردگی است که با نظر دکتر به جای اون می تونین از داروهای خونگی استفاده کنین.
لپتین هورمون دیگه ایه که باعث ایجاد چاقیه. این هورمون سیگنالایی رو به مغز می فرستد که سیر شدین و غذا رو کنترل می کنه. خیلی از افراد چاق دارای مقاومت لپتین هستن و منتهی به پرخوری می شن.
در دسترس بودن غذا و مصرف زیادتر از اندازه اون واسه راحتی ما، عامل دیگه س. غذای ناسالم ارزون تر از غذای واقعیه چون که اونا در همه جا دسترسه.
شکر دلیلیه که بعضی از مواد غذایی نسبت به بعضی عالی هستن قند زیادتر از اندازه باعث تغییر هورمون و زیاد شدن وزن می شه.
اطلاعات غلط منتهی به انتخاب خیلی از غذاهای ناسالم می شه. هممون در بهترین راه واسه از دست دادن وزن و سالم بودن، گمراه هستیم.

راه های پیشگیری از چاقی 

میوه ها و سبزیجات – وقتی که وارد سوپرمارکت کی شید و سبد رو پر می کنین به بخش میوه و سبزی برید. شما کمتر احتمال داره که غذای ناسالم (چیپس، آب نبات و …) بخرین.
مواد غذایی هله هوله – به خصوص در شب غذاهای فرآوری شده رو متوقف کنین. حتی اگه اونا بسیار راحت باشن چون اونا با چربی، قند و نمک پر می شن.
پیرایش چربی – تموم چربیای قابل مشاهده از گوشت رو وردارین. این یه راه مهم واسه جلوگیری از چاقیه. خیلی از آدمایی که نمی تونن چربی رو از گوشتایی مانند مرغ بردارن تمایل به مصرف زیادتر از اندازه چربی دارن و چاق می شن.
دوری از خوردن باقیمانده های غذا – اگه در خونه غذا می خورید بخشی از غذا رو روی بشقاب خود بذارین و بقیه رو در یخچال بذارین.
خوردن یواش تر – آرومی بخورین و از وعده های غذایی خود لذت ببرین. امتیازات آهسته خوردن شامل هضم بهتر، هیدراتاسیون بهتر، کاهش وزن و یا تعمیر و نگهداری آسون تر و رضایت بیشتر با وعده های غذاییه. واقعیت: حدود 20 دقیقه زمان میبره تا مغز ما ثبت کنه که سیر هستیم.
دوری از الکل – الکل با دادن کالری اضافی، افزایش اشتها، افزایش تکانشگری و پخش دوباره چربی باعث زیاد شدن وزن می شه. الکل شامل کالری بیشتری از شکر و غذا خوردنه. واقعیت: یه مارگاریتای یخ زده دارای کالری مشابهی با یه چیزبرگر داره.
بشقاب کوچکتر – از یه بشقاب کوچکتر واسه شام استفاده کنین. این به شما کمک می کنه سهم خود رو کنترل کنین و معده خود رو واسه خوردن کمتری آموزش میده.
خوردن ماهی – ماهی بیشتر بخورین اونا یه منبع خوب پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستن. مکملای اسید چرب پیدا شده در ماهی تن، سالمون و کاد علیه چربی شکم و التهاب هستن.
دوری از سس مایونز – دوری از سس مایونز در سالاد، شامل چربی ناسالم و کالری بیشتر از حده. عوضش، از آب لیمو استفاده کنین. آب لیمو هم اینکه هیدراتاسیون، منبع خوبی از ویتامین C هستش و کیفیت پوست رو بهتر کنه و از کاهش وزن پشتیبانی می کنه.
ترک تماشای تلویزیون در حالی که شما غذا می خورید – چون موقع تماشای تلویزیون شما متوجه خوردن خود نیستین و بیشتر غذا می خورید.
واقعیت: موقع تماشای تلویزیون از خوردن وعده های غذایی خود دوری کنین و کمتر بخورین و ذهن خود رو خوردن غذا کنین.

مطالب در رابطه

  • 10 راه موثر واسه کاهش وزن
  • نکاتی مهم واسه کاهش وزن
  • 9 روش علمی واسه کاهش وزن در ورزشکاران

.

منبع : foodregime.com