لیست 10 غذای غنی از آنتی اکسیدانا

آنتی اکسیدان ها راحت تر از اون چیزی که تصور می کنین، به رژیم غذایی شما اضافه می شن. در زیر لیست 10 غذای غنی از آنتی اکسیدان براساس تحقیق از منابع بسیاری آورده شده :

1 . گوجی بری ( Goji berries )

2 . بلوبری وحشی  ( Wild blueberries )

3 . شکلات تلخ ( Dark chocolate )

4 . پیکن ( گردوی آمریکایی ) ( Pecans )

5 .  کنگر فرنگی – آب پز ( Artichoke )

6 . آقطی یا الدربری ( Elderberries )

7 . لوبیای قرمز ( Kidney beans )

8 . کرن بری ( Cranberries )

9 . بلک بری ( Blackberries )

10 . سیلانترو یا گشنیز ( Cilantro )

بقیه منابع غذایی آنتی اکسیدانی که در لیست بالا قرار نگرفتن؛ هنوز منابع عالی و با امتیازات بسیاری هستن. بطور مثال غذاهای رایجی مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، هویج، دانه کدو تنبل، انار، توت فرنگی، بروکلی و ماهی سالمون وحشی.

تلاش کنین دست کم روزانه سه – چهار بار از این منابع غذایی آنتی اکسیدانی استفاده کنین. حتی اگه بیشتر استفاده کنین هم بهتره و واسه سلامت شما مطلوب تره.

لیست 10 گیاه غنی از آنتی اکسیدان

علاوه بر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، بعضی گیاهان، ادویه جات و روغنای لازم که از گیاهان مغذی گرفته شده، شامل ترکیبات آنتی اکسیدانی خیلی بالایی هستن.

در ادامه لیست گیاهان آنتی اکسیدانی قرار گرفته که می تونین جهت افزایش مراقبت از بدن در برابر بیماریا به رژیم غذایی خود اضافه کنین. خیلی از این گیاهان/ادویه جات در فرم روغن هم در دسترس هستن.

1 . میخک

2 . دارچین

3 . آویشن یا اورگانو

4 . زردچوبه

5 . کاکائو

6 . زیره سبز

7 . جعفری ( خشک شده )

8 . ریحان

9 . زنجبیل

10 . زعتر

بقیه گیاهان غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از سیر، فلفل کاین و چای سبز. هدف خود رو این جوری بذارین که روزانه 2 – 3 وعده از این گیاهان یا چایای گیاهی نوش جون کنین.

فواید غذاهای آنتی اکسیدانی

1 . کاهش اثرات پیری با کم شدن آسیب رادیکالای آزاد

مهم ترین مزیت آنتی اکسیدانا مقابله با رادیکالای آزاد موجود در بدن انسانه که واسه چیزایی مثل بافت و سلولای بدن بسیار خراب کننده س. رادیکالای آزاد مسئول خیلی از مسائل مربوط به سلامتی آدم هستن و رابطه با بیماریایی مثل سرطان، پیری زودرس پوست یا چشم دارن.

2 . حفاظت از بینایی و چشما

آنتی اکسیدانا، ویتامین C، ویتامین E و بتا کاروتن تاثیر خوبی بر پیشگیری از دژنراسیون ماکولا ( تاری دید ) و یا از دست دادن بینایی / نابینایی مربوط به سن دارن.خیلی از غذاهایی که این مواد مغذی رو جفت و جور می کنن، آنتی اکسیدانای لوتئین و زآگزانتین رو هم عرضه می کنن که از ویتامینای چشم هستش و در غذاهای روشن رنگ مثل میوه ها و سبزیجات یافت می شن – به خصوص سبزیجات برگ سبز و شکلای جور واجور پرتقال.

3 . کاهش اثرات پیری پوست

شاید مهمتر از همه، رادیکالای آزاد باعث افزایش سرعت روند پیری پوست شما می شن. آنتی اکسیدانا ممکنه به مقابله با این آسیب کمک کنن، مخصوصا منابع غنی از ویتامین C ، بتا کاروتن و دیگه آنتی اکسیدانا.

بخونین : ماسک مو خونگی

4 . کمک به جلوگیری از سکته مغزی و بیماریای قلبی

از اونجایی که آنتی اکسیدانا باعث جلوگیری از آسیب به بافتا و سلولای بدن در برابر رادیکالای آزاد می شن، لازمه از بیماریای قلبی و سکته مغزی مراقبت کنن.

در این مرحله داده نشون نمی دن که همه آنتی اکسیدانا در حفاظت از بیماریای قلبی موثر هستن ، اما بعضی از اونا مثل ویتامین C انگار موثر باشن.

بخونین : درمان قند خون پایین

5 . کاهش خطر دچار شدن به سرطان

تحقیقات نشون دادن مصرف زیاد ویتامین A، ویتامین C و بقیه آنتی اکسیدانا می تونه به جلوگیری و درمان چندین نوع سرطان کمک کنه تا توانایی کنترل سلولای بدخیم در بدن رو دارا باشن.

اسید رتینوئیک که از ویتامین A گرفته شده ، یه ماده شیمیاییه که نقش مهمی در پیشرفت و تفکیک سلول و هم اینکه درمان سرطان داره.

6 . کمک به پیشگیری از مشکلات شناختی مثل فراموشی یا جنون

مجله انجمن پزشکی آمریکا گزارش داده که افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مثل ویتامین C و ویتامین E ممکنه به صورت میانگین خطر دچار شدن به زوال عقل و فراموشی رو کم کنه.

خیلی از تحقیقات نشون دادن که آدمایی که رژیمای غذایی براساس گیاه با آنتی اکسیدانای بالا مانند رژیم غذایی مدیترانه ای دارن، از ذهن خود بهتر مراقبت می کنن.

هم اینکه اگه به دنبال یه رژیم کم کربوهیدرات هستین و می خواین گیاهان بیشتری استفاده کنین که خواص آنتی اکسیدانی بالایی علاوه بر لاغری داشته باشه، رژیم کتوژنیک رو امتحان کنین.

.

منبع : hidoctor.ir